Mag een bedrijf dit zomaar doen? (zie uitleg)

Ik heb in een jaar 24 vakantiedagen.

Omdat dit jaar kerst en oud en nieuw in het weekend vallen en het bedrijf toch dicht is, gaan daar al 10 dagen vanaf en hou je dus 14 over.

Nu is ons net medegedeeld dat in de vakantie het bedrijf ook nog een aantal dagen dicht gaat en dit dus ook verplicht van onze dagen af gaat.

Het komt er op neer dat ik er dus nog maar 4 over hou.

De dagen in de zomer zijn niet zo dat je op vakantie kan gaan.

Hij kan toch niet zomaar alles afkappen zodat je nog maar 4 dagen hebt in een jaar?

Het kwam onder het mom van: prima als je op vakantie gaat.... maar dan wel onbetaald (omdat je dus door je vrije dagen heen bent)

Ik vind dit te belachelijk voor woorden, maar wil graag tekst en uitleg of dit zomaar kan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bedrijf heeft GEEN CAO!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nee, in het algemeen kan uw werkgever u niet eenzijdig verplichten om in een bepaalde periode vakantiedagen op te nemen. Wel kan in een CAO of in uw arbeidsovereenkomst afgesproken zijn dat er binnen het bedrijf waar u werkt sprake is van een verplichte bedrijfsvakantie gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld tussen kers en oud & nieuw).

In het algemeen is het niet toegestaan dat u tegen uw wil vakantiedagen moet opnemen, ook niet aan het einde van uw arbeidsovereenkomst. Stel dat u uw arbeidsovereenkomst heeft opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Uw werkgever wil dat u in deze maand zoveel mogelijk vakantiedagen opneemt. Dit kan alleen met uw instemming. Als u met deze regeling niet akkoord wil gaan, zal uw werkgever de niet-genoten vakantiedagen gewoon bij de eindafrekening moeten uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vrije dagen moeten in onderling overleg opgenomen worden
ik zou eens in je cao kijken en eventueel je vakbond eens om advies vragen
werkgevers profiteren van het feit dat er weinig werk is ivm de crisis en dwingen dan dat je maar altijd naar hun pijpen danst
ik ging het verder uitzoeken zoals ik al zei
of je neemt je 4 dagen die je over hebt ook op als je in de vakantie vrij hebt en gaat dan op vakantie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als dit in de arbeidsovereenkomst staat.

Echter is er een maximum aantal dagen, ik zoek het nog voro je op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever moet daarvoor wel toestemming aan de OR of de personeelsvertegenwoordiging vragen. Deze kan bijvoorbeeld vragen het maximumaantal verplichte dagen per jaar vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk bedrijf met meer dan 50 medewerkers is verlicht een OR aan te stellen. Zijn ze daar niet toe bereid, dan lijkt het me juist tijdverspilling dat je nog elke dag voor hun werkt. Voor hen 10 anderen.
Als ik het goed heb uitgerekend, heb je dus gewoon nog steeds 24 vakantiedagen, alleen vallen ze niet allemaal op dedagen dat jij graag zou willen. Alleen hoe je tien dagen tussen kerst en oud en nieuw propt snap ik niet helemaal ;volgens mij zijn dat er maximaal 5, als oudjaar een gewone werkdag is (wat het meestal is).
De zomervakantie valt zo te zien ook gewoon in de zomervakantie, dus daar kun je gewoon rekening mee houden, zoals hele volksstammen mensen moeten (bijvoorbeeld in het onderwijs of de bouwvak).
En dan hou je ook nog vier, in mijn berekening trouwens 9 dagen over die je naar believen kunt opnemen of aan een van de vastgestelde vakanties kunt vastplakken.

Ik denk dat je je een beetje blindstaart op mensen in je omgeving die vakantie kunnen opnemen wanneer ze maar willen, want vastgestelde vakanties zijn zeer zeker geen allerhoogste uitzondering. Daar staat ook ongetwijfeld een en ander over in je contract / cao ; wellicht kun je die er nog eens op naslaan. En verder gewoon je vakanties plannen als het op de zaak toch vakantie is ; want die vrije dagen krijg je sowieso. Ze worden niet van je afgepakt, alleen voor je ingedeeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook de link, het textje onder no. 14
Het hangt dus mede af van de CAO en de branche waarin je werkt of het wettelijk is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen CAO ? Elke branche of bedrijfstak heeft toch minimaal een CAO ? Maar kerst en oud en nieuw vallen maar in één week, dus zijn ze of de week voor kerst of de eerste week van het nieuw jaar dicht. Vind het vrij lang, maar het kan natuurlijk.
En de zomervakantie is dus niet aaneengesloten ? Dan heb je inderdaad kans dat dat niet mag. Het mag namelijk wel ivm bedrijfssluiting, maar bij mijn weten niet zomaar random.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rocketbaby; als het zo slecht is, waarom zit je er dan al 7 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, docenten e.d. hebben veel vakantie, maar kunnen helemaal niet zelf bepalen wanneer ze vrij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vriend heeft ook altjd met kerst 2 weken verplicht vrij, omdat het bedrijf dicht gaat.
dit jaar is dat maar anderhalf ivm kerst in het weekend maar in de zomer moeten ze je verplicht 2 weken aaneengesloten gunnen
Als in de arbeidsovereenkomst of in de CAO niet is bepaalt wanneer de vakantie moet worden opgenomen, stelt de werkgever de dagen waarop vakantie wordt genoten vast conform de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De werkgever mag in het geval van gewichtige redenen, na overleg met de werknemer, een vastgesteld tijdvak van vakantie ook wijzigen, maar schade die de werknemer daardoor lijdt moet worden vergoed (bijv. als er al vakantie geboekt is). Bovendien moet de vakantieperiode zodanig tijdig worden vastgesteld dat de werknemer voorbereidingen voor de invuling van de vakantie kan treffen.

Dit alles komt er dus op neer dat de werkgever niet zomaar halverwege het jaar kan bepalen dat er verplicht vakantie moet worden opgenomen. Aan het begin van het jaar kan dat wel en als de arbeidsovereenkomst dit toestaat ook.

Indien er echter gewichtige redenen zijn, kan mogelijk van de werknemer worden verlangd dat hij vakantie opneemt op het moment dat de werkgever aanwijst. Het bedrijfsbelang moet dat dan vergen. Economische redenen kunnen een dergelijke gewichtige reden vormen. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden kan de werknemer als goed werknemer gehouden zjin positief op het voorstel van de werkgever in te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw uitleg is duidelijk. Wat het bedrijf of de leiding voorstelt kan absoluut niet. Er kunnen maar een paar dagen per jaar als verplichte snipperdagen worden opgelegd.
Ga met je vraag eens naar een wetswinkel en leg het voor.
Je krijgt dan in ieder geval vakkundig advies hoe te handelen. Antwoorden op deze site kunnen je wel aan het denken zetten maar je weet nooit of je het juiste advies krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is rot voor je maar waarschijnlijk is dit op genomen in jouw arbeidsovereenkomst en heb je hiervoor getekend.
Maar een troost, je bent niet de enige met zo weinig flexibele vakantiedagen, denk maar aan alle mensen in de bouw, in de horeca en andere soorten arbeid die erg afhankelijk zijn van het seizoen/ periode.

Als het er allemaal niet mee eens bent, ga dan bij de overheid werken, daar kun je veelal (maar ook niet altijd!!!) naar believen jouw vakantie indelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk onderdeel van het bedrijfsprofiel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees net dat het al minimaal 7 jaar zo is, en jij er pas een jaar werkt. Dit had je dus bij jouw aanstelling al kunnen weten, dus ik begrijp de ophef op dit moment niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wordt het een ander verhaal!
Als een bedrijf het al langere tijd doet dan heb je weinig wat je kunt doen, als dit de eerste keer is, dan moeten zij dit op z'n minst met een groep werknemers (meestal een ondernemingsraad) hebben besproken en dit goed gefundeerd hebben.
Als dit niet gebeurd is, kun je sowieso vragen waarom ze dit hebben gedaan en mogelijk hiertegen in beklag gaan. Maar ik weet natuurlijk niet wat de richtlijnen hiervoor bij jouw bedrijf zijn.
Omdat het toch wel lastig is om dit allemaal op GV te bespreken, zou ik je toch adviseren om langs het Juridisch Loket te gaan (eerst afspraak is gratis). Daar je situatie voor te leggen en te bespreken wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las net in een van de eerdere reacties dat er geen OR is omdat zij dat tijdverspilling vinden, helaas vor het bedrijf maar het OR is een recht van de werknemers.
Dus maak vandag nog een afspraak bij het Juridisch Loket (http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx) en leg de casus daar voor, want ik heb het idee dat het bedrijf het niet heel erg nauw neemt met de regels.
Ja, het kan. Zeker bij kleinere bedrijven is het vrij gebruikelijk de toko de week tussen kerst en oud en nieuw te sluiten (al kost je dat dit jaar hooguit 5 dagen, geen 10) en ook in de zomervakantie een verplichte bedrijfsvakantie op te leggen.
Wat het bedrijf waarvoor je werkt doet is niet vreemd en legaal, ik snap alleen niet hoe het komt dat alleen die paar dagen in week 25 en een aantal dagen in de zomer je samen 20 vakantiedagen kan kosten. Ik denk dat je ergens een rekenfoutje hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rocket,

Weet je zeker dat je niet onder een cao valt? Het kan zijn dat toch een cao geldig is die algemeen verbindend verklaard is. Dit betekent dat alle werkgevers en werknemers uit de betreffende bedrijfstak zich moeten houden aan de cao. Ook als zij niet lid zijn van de betrokken werkgeversorganisatie.

Wanneer er echt geen cao van toepassing is binnen je bedrijf, gelden alleen uw individuele arbeidsovereenkomst en de algemene wetten over werk en inkomen.

Het kan ook zijn dat in de individuele arbeidsovereenkomst staat dat het bedrijf een bepaalde cao volgt. Dit betekent niet dat deze volledige cao voor jou geldt. Alleen als duidelijk in je overeenkomst staat welke regelingen uit de cao worden gevolgd, kun je hierop aanspraak maken.

Dus voor je stappen onderneemt.. check even je arbeidsovereenkomst en google je bedrijfstak om te checken of deze een algemeen bindende cao heeft.

Toch een algemeen bindende cao?

Ga dan eerst in gesprek met je werkgever. Wijs hem op het artikel uit de cao dat hij volgens jou niet naleeft. Het kan zijn dat je er op deze manier al samen uitkomt. Wanneer dit niet lukt, kan een bond als bv fnv je verder helpen.

Geen bindende cao en wel een individuele, getekende, arbeidsovereenkomst?
Dan zul je de wet er op moeten nakijken. Want getekend of niet... er zijn wel degelijk wetten over werk en inkomen waar een werkgever zich aan dient te houden.

Succes!!!